MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Polka trzykrotnie częściej chodzi do fryzjera niż kosmetyczki. Firmy z branży usług tego sektora miewają kłopoty z płynnością finansową
Polka trzykrotnie częściej chodzi do fryzjera niż kosmetyczki. Firmy z branży usług tego sektora miewają kłopoty z płynnością finansową

Kobiety idąc do fryzjera czy kosmetyczki chcą o siebie zadbać, ale równie często poprawić sobie nastrój. Sam fryzjer lub kosmetyczka nie zawsze jednak mają powody, aby tryskać świetnym humorem. Samopoczucie mogą im psuć niespłacane terminowo długi prowadzonego biznesu. Firmy fryzjerskie i kosmetyczne oraz osoby, które prowadzą tego typu działalność mają ponad 84 mln zł zaległych płatności - wynika z danych BIG InfoMonitor oraz BIK.

Jak wynika z baz Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor oraz Biura Informacji Kredytowej problemy z płatnościami ma obecnie 1872 firm zajmujących się fryzjerstwem i kosmetyką, czyli mniej niż 2 proc. ogółu. Przeciętna zaległość wynosi 21,6 tys. zł. W porównaniu z tak poważnymi branżami jak budownictwo czy handel detaliczny, gdzie kłopoty ma odpowiednio ok. 5 i 4 proc. firm, statystyka ta wygląda korzystnie. Warto tu jednak wziąć pod uwagę także kłopoty z obsługą kredytów osób fizycznych, które prowadzą fryzjerską lub kosmetyczną działalność gospodarczą.

Według danych BIK, ze spłatą rat kredytów zaciągniętych na siebie jako na osobę prywatną, spóźniają się o min. 60 dni oraz kwotę co najmniej 500 zł - 552 osoby. Ich przeciętna zaległość jest znacznie wyższa niż zaległości firmowe, bo wynosi 79,5 tys. zł.

– Nasze analizy pokazują, że w większości przypadków prowadzący działalność gospodarczą łączą finanse firmowe oraz prywatne i często pożyczają w bankach pieniądze jako osoby prywatne przeznaczając pozyskaną gotówkę na potrzeby biznesu

– mówi Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.

Łączne zaległości firmowe oraz prywatne przeterminowane pow. 60 dni na kwotę powyżej 500 zł wynoszą w bazach BIG InfoMonitor oraz BIK 84,3 mln zł. Zdecydowana większość tych długów to kredyty – blisko 72 mln zł. Większość firm z zaległościami - 1410 trafiła jednak do rejestru z powodów zaległości pozakredytowych. Z analiz BIG InfoMonitor wynika, że najczęściej chodzi o niewywiązywania się z umów na zakup towarów, w skład których może wchodzić specjalistyczny sprzęt do zabiegów, kosmetyki, a także nieopłacony czynsz czy rachunki za telefon.

Duża konkurencja na rynku
W Polsce funkcjonują 93 454 firmy świadczące usługi fryzjerskie i kosmetyczne, punktów tego typu może być oczywiście więcej, bo jedna firma może mieć ich kilka czy kilkadziesiąt. Wartość rynku usług kosmetycznych szacowana jest na około 2 mld zł rocznie, tempo jego wzrostu sięga 7-10 proc. Jest to biznes w którym panuje duża konkurencja, wynikająca z jednej strony z niskich kosztów rozpoczęcia działalności, z drugiej zaś z szybko zwiększającej się obecności sieci markowych salonów, najczęściej działających w modelu franczyzowym zachodnich marek.

Koszt otwarcia i prowadzenia małego salonu, świadczącego najprostsze usługi, nie wymagające zastosowania zaawansowanego sprzętu, kształtuje się w przedziale od 10 do 30 tys. zł, na co składa się wynajęcie i urządzenie lokalu, zakup podstawowych materiałów oraz wynagrodzenie personelu. Liczbę niezależnych salonów szacuje się na ponad 30 tys. Inwestycja może zacząć zwracać się już po roku działalności. Powodzenie jednak zależy w dużym stopniu od lokalizacji salonu, determinującej liczbę klientów oraz co wydaje się być kluczowym czynnikiem sukcesu: kompetencji, doświadczenia oraz empatii pracowników.

Rozpoczynające działalność salony nie mogą raczej liczyć na renomę wśród klientów, a zazwyczaj nie mają wystarczających środków na reklamę, wykraczającą poza dystrybuowana lokalnie ulotki informacyjne, czy drobne ogłoszenia w lokalnych mediach oraz obecnie niemal obowiązkowo stronę internetową. W takim modelu działa kilkanaście tysięcy salonów. W niesprzyjających okolicznościach, nawet na niewielką skalę prowadzona działalność, może prowadzić do kłopotów z wypłacalnością, na przykład gdy czynsz za lokal jest wysoki.

Do fryzjera chodzi regularnie 58 proc. Polek, a do kosmetyczki 18 proc.
Z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia można wywnioskować, że zdecydowanie większe szanse na utrzymanie się na rynku mają salony fryzjerskie niż kosmetyczne. Instytut ARC Rynek i Opinia zapytał 700 kobiet, w wieku od 18 do 55 roku życia, odwiedzających drogerie i perfumerie jakim zabiegom związanym z urodą poddają się najczęściej w salonach. Zdecydowanie zwyciężyło strzyżenie (64 proc.), na drugim miejscu znalazło się farbowanie włosów (29 proc.), a na trzecim manicure (18 proc.). Polki przyznają, że u fryzjera bywają zdecydowanie częściej niż u kosmetyczki. 58 proc. zapytanych pań regularnie chodzi do fryzjera, a w przypadku najstarszej z badanych grup kobiet (w wieku od 46 do 55 lat) odsetek ten wzrasta nawet do 72 proc. Tymczasem tylko 18 proc. Polek regularnie odwiedza kosmetyczkę. Częściej zdarza się to jedynie kobietom w wieku od 36 do 45 lat - 23 proc. (Z pewnością jeszcze większą przewagę zyskaliby fryzjerzy nad kosmetyczkami gdyby to samo pytanie zadać panom.)

Może nie chodzą, bo i bez tego czują się piękne? Niestety niekoniecznie. Na pytanie ARC Rynek i Opinia: Co polskie kobiety myślą o swojej urodzie? Okazało się, że zadowolonych z wyglądu jest 48 proc. ankietowanych pań. Prędzej niż uroda potrafi ucieszyć stan zdrowia, bo w tej kategorii zadowolonych okazało się 63 proc. badanych. Najgorzej natomiast jest z kondycją fizyczną, do tej nie ma zastrzeżeń jedynie co trzecia kobieta (35 proc.).

- Z pewnością popytowi na usługi fryzjerskie i kosmetyczne sprzyjają zmiany stylu życia i zwyczajów oraz stopnia zamożności społeczeństwa, a także ogólna koniunktury w gospodarce powodująca wzrost dochodów. Dziś można śmiało powiedzieć, że wszystkie te elementy pomagają salonom urody. Otwierający tego typu biznes powinien mieć jednak świadomość, że gdy sytuacja na rynku pracy ulega pogorszeniu, a dochody społeczeństwa nie rosną odpowiednio dynamicznie, w pierwszej kolejności ograniczane są właśnie wydatki na tego typu usługi. Ale nawet w największym kryzysie i tak trzeba się do klientów uśmiechać i emanować pozytywną energią, bo po to również przychodzą w takie miejsca

– dodaje wiceprezes Mariusz Hildebrand.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!