MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Polacy stawiają na jakość produktów i nowości - badanie firmy Henkel
Polacy stawiają na jakość produktów i nowości - badanie firmy Henkel

Firma Henkel opublikowała wyniki badania Shopper Study dotyczącego zwyczajów zakupowych Polaków. Wyłania się z niego wizerunek coraz bardziej świadomego i dojrzałego konsumenta, dla którego podstawowym kryterium wyboru produktów jest ich jakość, który lubi i zwraca uwagę na nowości.

Analiza najnowszego badania Shopper Study, które zostało zrealizowane we współpracy z domem badawczym Opinion[1] w dwudziestu krajach Europy, w tym w Polsce, pozwoliła - podobnie jak we wcześniejszej edycji z 2010 roku - wyodrębnić różne rodzaje postaw zakupowych Polaków. Wynika z niego, że od kilku lat w Polsce dominują trzy postawy konsumenckie, z czego jedna zdecydowanie rośnie w siłę. 

Najliczniejszą grupę zakupowiczów w Polsce stanowią Konsumenci poszukujący wartościowych ofert. Stanowią oni już 52% wszystkich konsumentów - w porównaniu do poprzedniego badania to przyrost o 6 punktów procentowych. Osoby należące do tego segmentu lubią robić zakupy, cenią dużą różnorodność produktów i są gotowe zapłacić więcej za produkty lepszej jakości. Są otwarci na nowości, cenią przyjazną atmosferę w sklepie, a poszukując najlepszych, najbardziej atrakcyjnych względem ich oczekiwań ofert, korzystają z  promocji, wertują gazetki i Internet.

Drugą co do wielkości grupą konsumentów w Polsce są Konsumenci beztroscy - stanowią 28% kupujących. Ta grupa pozostała praktycznie na niezmienionym poziomie w porównaniu z 2010 rokiem (29%). Dla konsumenta beztroskiego absolutnie najważniejsza jest jakość i wygoda kupowanego produktu, zaś cena i promocja są sprawami drugorzędnymi. Konsument beztroski lubi robić zakupy, ale nie lubi spędzać w sklepie zbyt dużo czasu, dlatego oczekuje dobrze zaaranżowanej półki

Konsument beztroski stoi w wyraźnej opozycji do najmniej licznie reprezentowanej w Polsce grupy Konsumentów oszczędnych, którzy stanowią 20% ogółu badanych. Ich liczba wyraźnie zmalała - głównie kosztem Konsumentów poszukujących wartościowych ofert - w porównaniu do wyników badania przeprowadzonego w 2010 r. (25%). Konsumenci oszczędni szukają najtańszych produktów, w procesie podejmowania decyzji cena jest dla nich zdecydowanie ważniejsza niż jakość. Są bardzo zainteresowani promocjami oraz ofertami specjalnymi, planując zakupy korzystają z ulotek i gazetek handlowych. Zwykle traktują kupowanie produktów codziennego użytku raczej jako obowiązek niż przyjemność, więc starają się ograniczać czas, który muszą spędzić przy półce.

- Wyniki badania postaw zakupowych Polaków wpisują się w szerszy trend zachowań konsumenckich w Polsce – coraz częściej sięgamy po produkty wyższej jakości, nie tylko w branży FMCG – mówi profesor Uniwersytetu SWPS dr hab Alicja Grochowska, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej w Uniwersytecie SWPS w Warszawie. - Wraz z rozwojem gospodarki rynkowej świadomość konsumencka w polskim społeczeństwie rośnie, można powiedzieć dojrzewa. Jak wskazują wyniki badania, duży odsetek konsumentów ceni wysoką jakość produktów. Z jednej strony polscy konsumenci nauczyli się, że warto kupować produkty wyższej jakości, bo dłużej i lepiej służą. Z drugiej strony, przez ostatnie ćwierćwiecze funkcjonowania w warunkach wolnego rynku i zachodzących zmian ekonomiczno-społecznych, zaspokoiliśmy już podstawowe potrzeby związane z posiadaniem określonych dóbr i stawiamy na markowość i jakość.

- Badanie Shopper Study pokazuje, że dla ogromnej większości Polaków (80%), mimo nadal skromnej zawartości portfela w porównaniu z konsumentami w krajach Zachodu, jakość produktu jest najczęstszym czynnikiem branym pod uwagę w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Wyniki badania to dobra informacja dla firmy Henkel oraz dla innych producentów stawiających na najwyższą jakość produktów – mówi Bartłomiej Strzałkowski, Kierownik Działu Zarządzania Kategoriami i Marketingu Handlowego w Henkel Polska.

Polak wymagającym konsumentem
Z badania firmy Henkel wynika, że polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wymagający. Aż 66% kupujących deklaruje, że chętnie zapłaci więcej, jeśli produkt oferował będzie lepszą jakość lub działanie. Ale to nie jedyny kierunek wzrostu oczekiwań konsumentów – dla  63% ważna jest szeroka gama produktów do wyboru, a na nowe produkty na półce zwraca uwagę 61% z nich.

Polacy są bardzo wymagający również wobec samych sklepów. Badanie pokazuje, że do najważniejszych cech sklepu według kupujących należą: czystość oraz przejrzysta aranżacja półek (obie cechy 87%), szeroka oferta produktów premium, bogactwo asortymentu i różnorodność kategorii (wszystkie po 86% wskazań), a także wybór oraz dostępność marek i produktów (84%). Atrakcyjne promocje i ceny oferowanych produktów pozostają nadal bardzo ważne, ale zostały sklasyfikowane na dalszych miejscach - wskazało na nie odpowiednio 77% i 80%. – Te wyniki mogą być wyraźnym sygnałem dla sklepów, w jakim kierunku powinny pójść zmiany, aby przyciągnąć i utrzymać klientów - mówi profesor Alicja Grochowska.

Zakupy: często i tradycyjnie
Wyniki badania Shopper Study pokazują, że Polacy robią zakupy często i głównie w sposób tradycyjny. Ponad ¾ badanych chodzi do sklepu co najmniej kilka razy w tygodniu w związku z pilnymi potrzebami. Duże zakupy na zapas robimy rzadziej - kilka razy w miesiącu (62%), a najczęstszą metodą zapisywania listy zakupowej pozostaje tradycyjna kartka papieru (91%).

Warty odnotowania jest także fakt, że już 4% badanych deklaruje, że wybiera e-commerce jako sposób zaopatrywania się w artykuły codziennego użytku. Jest to szybko rozwijający się kanał w Polsce, jednak napotykający na takie bariery konsumenckie jak: potrzeba, aby osobiście zobaczyć, dotknąć i poczuć zakupywany produkt (35% wskazań), niewielka odległość do najbliższego sklepu (25%) oraz czerpanie przyjemności z robienia zakupów w sklepie (19%).

- Badania Shopper Study pozwalają nam lepiej zrozumieć zwyczaje, zachowania i preferencje konsumenckie. Na ich podstawie jesteśmy w stanie lepiej wyznaczyć kierunki swoich działań, a także rekomendować je detalistom -  podsumowuje Bartłomiej Strzałkowski.

[1] W międzynarodowym badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy Henkel przez dom badawczy Opinion metodą CAPI, wzięło udział 1050 konsumentów z Polski.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!