MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Nielsen: eko trend w kosmetykach szybko dojrzewa
Nielsen: eko trend w kosmetykach szybko dojrzewa

Trend na ekologiczne i naturalne produkty jest obecny na rynku od kilku lat i nic nie wskazuje, aby miał z niego szybko zniknąć. Podczas gdy w branży spożywczej trend ten jest na etapie pewnej dojrzałości i dotyka przy tym szeroko rynku „mainstreamowego”, to w branży kosmetycznej umiejscawiamy go jeszcze w etapie szybkiego dojrzewania.

Eko trend w kosmetykach komentuje Magda Piwkowska – senior client consultant w Nielsenie.

Ekologiczne bo mają „dobry” skład

Pierwsze oblicze  – to trend naturalnych składników, gdzie słowo naturalne jest zupełnie niezdefiniowanym a więc i chłonnym pojęciem. Obserwujemy więc szerokie spektrum „naturalności” na półkach.

W sklepach obecne są produkty z ekologicznymi certyfikatami potwierdzającymi źródło pochodzenia naturalnych składników. Dodatkowo spostrzec można również zmianę komunikacji określonych produktów, które nie zmieniły składu, ale np. opakowanie, które nawiązuje do motywów botanicznych i budujących skojarzenia ze światem przyrody.

Ekologiczne czyli etyczne

Drugi aspekt trendu ekologicznego dotyczy etyki w kontekście praw zwierząt. W Unii Europejskiej zakaz obrotu kosmetykami testowanymi na zwierzętach obowiązuje od 2013 roku. To, co było kiedyś tylko marzeniem aktywistów środowiskowych stało się normą, której branża zupełnie nie kwestionuje. Co więcej, podejmowane są działania wraz z UE, aby taką samą normę przyjęto na całym świecie. Temat jest szczególnie ważny i nośny w dobie, gdy informacje o niespójności marek rozchodzą się w trybie błyskawicznym w dobie mediów społecznościowych.

Najmocniej zaś widocznym aspektem tego oblicza trendu jest wegańskość kosmetyków, czyli brak używania w składzie jakichkolwiek składników pochodzenia zwierzęcego, takich jak: kolagen, elastyna, keratyna, wosk pszczeli czy śluz ze ślimaka.

Ten trend z alternatywnej półki zaczął przenosić się do linii ogólnodostępnych marek, które wcześniej nie działały w obszarze wegańskich konsumentów.

Ekologiczne, bo dobre dla Ziemi

Ostatni  aspekt trendu ekologicznego to wybieranie tych produktów, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Zarówno pod kątem całego procesu produkcji (czy firma działa w duchu zrównoważonego rozwoju), składników (np. brak mikrogranulek czy oleju palmowego) czy opakowań. Opakowania stają się szczególnym nośnikiem tego trendu, ponieważ jest to ten etap życia produktu, który dotyka konsumenta bezpośrednio. I podczas gdy konsument może nie śledzić, czy dana firma w swojej strategii ma ograniczenie śladu węglowego czy zużycia wody w produkcji to zdecydowanie może dokonać mniej lub bardziej ekologicznego wyboru właśnie ze względu na opakowanie.

W czasach, gdy zanieczyszczenie odpadami plastikowymi wydaje się być - obok smogu - wiodącym tematem ekologicznym, konsumenci mogą być skłonni do szukania alternatywnych opakowań: papierowych, szklanych, zwrotnych czy wręcz braku opakowań (zero waste) np. szampon nie w butelce, ale w kostce myjącej – jak mydło.  

Co ciekawe, dominuje tutaj oferta alternatywnych marek, dostępnych często jedynie w kanale online’owym oraz na drugim biegunie strategie wielkich międzynarodowych firm, które w temacie zrównoważonego rozwoju intensywnie działają czy wręcz konkurują między sobą od lat. Co ciekawe temat, póki, co nie jest dobrowolnie podejmowany przez polskie duże i średnie firmy. Wydaje się więc, że ten aspekt trendu pozostaje dla nich jeszcze w fazie wschodzącej.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!