Nielsen: eko trend w kosmetykach szybko dojrzewa

Nielsen: eko trend w kosmetykach szybko dojrzewa

Trend na ekologiczne i naturalne produkty jest obecny na rynku od kilku lat i nic nie wskazuje, aby miał z niego szybko zniknąć. Podczas gdy w branży spożywczej trend ten jest na etapie pewnej dojrzałości i dotyka przy tym szeroko rynku „mainstreamowego”, to w branży kosmetycznej umiejscawiamy go jeszcze w etapie szybkiego dojrzewania.

Eko trend w kosmetykach komentuje Magda Piwkowska – senior client consultant w Nielsenie.

Ekologiczne bo mają „dobry” skład

Pierwsze oblicze  – to trend naturalnych składników, gdzie słowo naturalne jest zupełnie niezdefiniowanym a więc i chłonnym pojęciem. Obserwujemy więc szerokie spektrum „naturalności” na półkach.

W sklepach obecne są produkty z ekologicznymi certyfikatami potwierdzającymi źródło pochodzenia naturalnych składników. Dodatkowo spostrzec można również zmianę komunikacji określonych produktów, które nie zmieniły składu, ale np. opakowanie, które nawiązuje do motywów botanicznych i budujących skojarzenia ze światem przyrody.

Ekologiczne czyli etyczne

Drugi aspekt trendu ekologicznego dotyczy etyki w kontekście praw zwierząt. W Unii Europejskiej zakaz obrotu kosmetykami testowanymi na zwierzętach obowiązuje od 2013 roku. To, co było kiedyś tylko marzeniem aktywistów środowiskowych stało się normą, której branża zupełnie nie kwestionuje. Co więcej, podejmowane są działania wraz z UE, aby taką samą normę przyjęto na całym świecie. Temat jest szczególnie ważny i nośny w dobie, gdy informacje o niespójności marek rozchodzą się w trybie błyskawicznym w dobie mediów społecznościowych.

Najmocniej zaś widocznym aspektem tego oblicza trendu jest wegańskość kosmetyków, czyli brak używania w składzie jakichkolwiek składników pochodzenia zwierzęcego, takich jak: kolagen, elastyna, keratyna, wosk pszczeli czy śluz ze ślimaka.

Ten trend z alternatywnej półki zaczął przenosić się do linii ogólnodostępnych marek, które wcześniej nie działały w obszarze wegańskich konsumentów.

Ekologiczne, bo dobre dla Ziemi

Ostatni  aspekt trendu ekologicznego to wybieranie tych produktów, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Zarówno pod kątem całego procesu produkcji (czy firma działa w duchu zrównoważonego rozwoju), składników (np. brak mikrogranulek czy oleju palmowego) czy opakowań. Opakowania stają się szczególnym nośnikiem tego trendu, ponieważ jest to ten etap życia produktu, który dotyka konsumenta bezpośrednio. I podczas gdy konsument może nie śledzić, czy dana firma w swojej strategii ma ograniczenie śladu węglowego czy zużycia wody w produkcji to zdecydowanie może dokonać mniej lub bardziej ekologicznego wyboru właśnie ze względu na opakowanie.

W czasach, gdy zanieczyszczenie odpadami plastikowymi wydaje się być - obok smogu - wiodącym tematem ekologicznym, konsumenci mogą być skłonni do szukania alternatywnych opakowań: papierowych, szklanych, zwrotnych czy wręcz braku opakowań (zero waste) np. szampon nie w butelce, ale w kostce myjącej – jak mydło.  

Co ciekawe, dominuje tutaj oferta alternatywnych marek, dostępnych często jedynie w kanale online’owym oraz na drugim biegunie strategie wielkich międzynarodowych firm, które w temacie zrównoważonego rozwoju intensywnie działają czy wręcz konkurują między sobą od lat. Co ciekawe temat, póki, co nie jest dobrowolnie podejmowany przez polskie duże i średnie firmy. Wydaje się więc, że ten aspekt trendu pozostaje dla nich jeszcze w fazie wschodzącej.

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi