MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rynek odżywek do włosów jest wart 272 mln zł
Rynek odżywek do włosów jest wart 272 mln zł

W okresie od października 2015 do września 2016 ponad połowa (52 proc.) wszystkich gospodarstw domowych w Polsce zakupiła przynajmniej jeden raz produkt z kategorii odżywek do włosów – wynika z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jest to wzrost o niespełna 0,1 pp. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej.

Większą dynamikę zmian dostrzec można zarówno w ilości, jak i wartości zakupionych produktów. W obydwu przypadkach były to wzrosty o ponad 3,5 proc. Było to wynikiem m.in. nieznacznego zwiększenia częstotliwości zakupów kategorii, do średnio 3,3 zakupu w ciągu roku, a także większych niż rok wcześniej wydatków (2,1 proc.) oraz wolumenu (2,5 proc.) przypadających na pojedynczy akt zakupu. Gospodarstwa wydawały średnio 11,5 zł kupując średnio 0,25 l produktu. W czasie analizowanego okresu zakupionych zostało w sumie 5,8 mln litrów odżywek do włosów o łącznej wartości 272 mln złotych.

Polak wydaje rocznie 38 zł na odżwyki do włosów
Analizowana kategoria obejmuje wszystkie rodzaje odżywek do włosów. Są to: balsamy, kremy, maseczki, olejki, mleczka i inne produkty. Przeciętny nabywca kategorii (w tym wypadku gospodarstwo domowe) zakupił podczas badanego okresu 0,8 l produktów o łącznej wartości nieco ponad 38 zł. Wśród gospodarstw domowych, które zakupiły odżywkę do włosów w ciągu ostatnich 12 miesięcy największą grupę nabywców stanowią gospodarstwa składające się z 3 do 4 osób. Drugą najliczniejszą grupą są gospodarstwa dwuosobowe, jednak wydają one na odżywki do włosów mniej niż przeciętne gospodarstwo w Polsce, które zakupiło kategorię przynajmniej raz. Najwięcej nabywców odżywek do włosów zamieszkuje obszary wiejskie, są oni jednak znacznie mniej intensywnymi nabywcami kategorii od tych zamieszkujących duże miasta. Wydają średnio mniej pieniędzy w przeliczeniu na gospodarstwo domowe. Gospodarstwa domowe kupujące odżywki do włosów są w dużej mierze zamożne, z dochodem rozporządzalnym powyżej 4 600 zł. Gospodarstwa domowe, w których gospodyni domowa jest w wieku do 49 lat wydają na odżywki do włosów relatywnie więcej niż średnie gospodarstwo. Z kolei w tych gospodarstwach, w których gospodyni ma powyżej 60 lat, średnie wydatki na odżywki do włosów są znacznie niższe.

Wśród kanałów sprzedaży najważniejsze są drogerie. Połowa wszystkich zakupów (pod względem wartości) dokonywana jest właśnie tam. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej zmalało znaczenie tradycyjnego handlu oraz supermarketów, zaś drogerie z roku na rok zyskują na znaczeniu.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!