Kosmetyki i chemia gospodarcza to bardzo promocyjne kategorie - tu niższa cena może zachęcić do kupowania u konkurencji

Kosmetyki i chemia gospodarcza to bardzo "promocyjne" kategorie - tu niższa cena może zachęcić do kupowania u konkurencji

Ciekawe badanie z udziałem tajemniczych klientów przezprowadziły agencje Hiper-Com i Grupa AdRetail. Na przełomie listopada i grudnia wysłali do sklepów tajemniczych klientów, by ci przypatrywali się, co Polacy wkładają do koszyków, a kiedy już jakiś produkt znanego producenta tam trafiał, podchodzili do kupujących i informowali, że w sklepie nieopodal ten sam towar dostępny jest taniej - w promocji.

I jakie wnioski wyszły z tego badania terenowego? Promocje to wciąż mocny wabików na Polaków. Szczególnie w kategorii kosmetyków i chemii gospodarczej. Aż 82% badanych odłożyło kosmetyk lub detergent na półkę, kiedy dowiedzieli się, że w innym sklepie kupią to samo w niższej cenie.

Taka była reakcja 73 proc. kobiet i 9 proc. mężczyzn, którzy ulegli namowom tajemniczych klientów. Zdaniem Huberta Majkowskiego, country managera Hiper-Com Poland, asortyment kosmetyczno-chemiczny jest z reguły lepiej znany klientkom niż klientom. Za tym idzie znacznie większa świadomość konsumencka i doświadczenie pań, a zarazem chęć spróbowania czegoś nowego, polecanego przez życzliwie nastawionych ludzi w sklepie. Z tego jego zdaniem wynika tak duża różnica pod względem płci.

W porównaniu do takich kategorii, jak alkohol czy papierosy, słodycze, nie wspominając o rybach, w przypadku kosmetyków i detergentów niższa cena jest zdecydowanie znaczącym czynnikiem wyboru.

Deklaratywnie cena nie jest tak ważna, a jednak...

Kiedy Polacy są przepytywani, czym kierują się podczas swoich zakupów mówią raczej, że zwracają uwagę na jakość i skład produktów czy jego lokalne pochodzenie. Cena jest na dalszej pozycji. W realu jednak sprawy mają się inaczej, co udowodniło to badanie. Analiza wykazała, że do zmiany miejsca zakupów ze względu na niższe ceny, łatwiej namówić kobiety niż mężczyzn, co badacze wiążą z faktem, że w Polsce często panie zarządzają domowym budżetem.

Z badania wynika również, że do zmiany łatwiej namówić osoby kupujące w dyskontach. Nie tylko dlatego, że w tym kanale wyjątkowo chętnie kupują konsumenci zwracający większą uwagę na ceny, ale po prostu Polacy wiedzą, że tuż za rogiem Lidla jest Biedronka, więc po tańszy produkt nie będą musieli daleko się wybierać.

O badaniu

Badanie przeprowadzono metodą mystery shopping pod koniec ubiegłego roku w 100 sklepach znajdujących się w 23 miastach, w tym w 11 aglomeracjach. Wśród tych placówek były dyskonty, hipermarkety, supermarkety i sieci typu convienence. Analizą objęto ponad 800 osób - 52 proc. kobiet i 48 proc. mężczyzn. "Tajemniczy klient" obserwował konsumentów. W momencie, gdy widział wkładany do koszyka artykuł, podchodził do kupującego i wskazywał, że dokładnie ten sam produkt jest w sklepie obok w promocji. Nie określał przy tym wysokości rabatu. Na taką rozmowę miał przeznaczyć maksymalnie 3 minuty. Do każdego mógł podejść tylko raz.

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi