MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Jak zmienia się rynek kosmetyczny w Polsce?
Jak zmienia się rynek kosmetyczny w Polsce?

Rynek kosmetyczny w Polsce jest wyjątkowo dynamiczny, konkurencyjny, ale też ciągle perspektywiczny. Konsumenci natomiast szukają coraz lepszej relacji jakości do ceny i często kupują kosmetyki przy okazji codziennych zakupów.


2016 – rok na plusie
Z badania firmy PMR wynika, iż wartość rynku kosmetycznego w Polsce wyniesie 22,1 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem 2015, kiedy szacowany był na 21,2 mld zł. Największe udziały w handlu detalicznym ma sieć Rossmann, której udział w rynku wyniósł 28,4% w roku 2015. Drogerii franczyzowych w Polsce było w 2015 roku 1900.

Mocne drogerie, coraz mocniejsze dyskonty
Najbardziej popularnym miejscem zakupów kosmetyków są drogerie (79%). W tych punktach częściej dokonują zakupów kobiety (86%), niż mężczyźni (67%). Popularność drogerii jako miejsca zakupów wzrasta wraz z wykształceniem (od 66% wśród osób z wykształceniem podstawowym do 89% w wyższym) i dochodami (74% wśród osób z dochodami do 1 000 zł, 87% z dochodami powyżej 2 000 zł).

Kolejnym popularnym miejscem zakupu kosmetyków według respondentów są hipermarkety. Kosmetyki kupuje w nich blisko 25 proc. badanych.

Na trzecim miejscu dyskonty, które w ostatnich latach mocno poszerzyły oferty kosmetyków zarówno tych markowych, jak i pod markami własnymi. W zeszłorocznej edycji dyskonty zajmowały czwarte miejsce w tym zestawieniu, a w edycji z 2014 r. dopiero siódme. To dowodzi, że strategia wprowadzenia szerszej oferty kosmetycznej była dobrym posunięciem i przyniosła spodziewane efekty. Udział dyskontów w rynku kosmetycznym wzrósł z 6 proc. w 2010 roku do 10,5 proc. w 2015. W najbliższych dwóch latach spodziewany jest dalszy wzrost dyskontów kosztem drogerii, ale także i hipermarketów czy w końcu supermarketów (są w podobnych lokalizacjach), do czego będzie się przyczyniać ich ekspansja, szersza oferta kosmetyczna oraz rosnące zaufanie społeczeństwa do marek własnych. Z kolei hipermarkety, aby zaradzić spadkom sprzedaży kosmetyków przebudowują swoje działy kosmetyczne, próbując upodobnić je do drogerii.

Zwyczaje zakupowe polskich konsumentów
64% kupujących przy wyborze miejsca zakupu kieruje się równoczesną możliwością robienia codziennych zakupów. 15% kupuje w sieciowych perfumeriach. Oczywiście oba koszyki będą tu zupełnie inne. Szampon, dezodorant czy mydło kupimy chętniej w supermarkecie czy typowej drogerii, w perfumeriach szukamy raczej kosmetyków z wyższej półki, np. perfum czy droższych produktów pielęgnacyjnych.

Jakie cechy kosmetyku są ważne?
Wybierając kosmetyki konsumenci kierują się ich jakością (88%), zapachem (79%), ceną (77%) oraz naturalnością (55%).  Cena, już dawno przestała być dla klientów najważniejsza, co ma związek z poprawą dobrobytu Polaków na przestrzeni lat. W tegorocznej edycji badania zajęła ona trzecie miejsce pod względem ważności przy wyborze kosmetyków. Jako bardzo ważne kryterium wskazało ją 77% respondentów, podczas gdy dla 8% respondentów nie ma ona żadnego znaczenia przy wyborze kosmetyku. Naturalność danego kosmetyku to kryterium wskazane jako ważne  przez 55% respondentów. Odsetek osób, które uważają to kryterium za ważne rośnie na przestrzeni lat. Ma to z wiązek z trendem jaki ostatnimi laty da się obserwować wśród polskich konsumentów. Wraz z modą na ekologię i zdrowy tryb życia, kosmetyki naturalne zyskują coraz szersze grono zwolenników. Z roku na rok rośnie świadomość klientów, którzy są coraz bardziej dociekliwi, czytają składy produktów oraz wybierają te najwyższej jakości.

Podobnie jak kryterium ceny, również kryterium znanej marki traci na znaczeniu przy wyborze kosmetyków przez konsumenta. Ma to związek z silnym w ostatnich latach rozwojem marek własnych również w segmencie kosmetyków. Polacy przekonali się do tańszych odpowiedników produktów markowych i często wręcz deklarują, że nie widzą różnicy w jakości między produktem markowym, a jego odpowiednikiem pod marką własną. W tegorocznej edycji badania znana marka była ważnym kryterium dla blisko połowy respondentów. Jedna czwarta respondentów deklarowała, że to kryterium nie ma dla nich żadnego znaczenia.

45% respondentów wskazało, że ważnym dla nich kryterium jest to, by kupowany kosmetyk był produktem polskim. Według PMR odsetek takich odpowiedzi będzie rósł w kolejnych edycjach badania, a ma to związek z zauważonym przez graczy rynkowych trendem patriotyzmu konsumenckiego. Wysoka jakość polskich produktów oraz zaufanie, jakim darzą je konsumenci pozwalają im w ostatnim czasie konkurować z zagranicznymi markami.

Kobiety najwięcej pieniędzy wydają na zakup kremów do twarzy i tuszów do rzęs. Co 5 mężczyzna zwraca uwagę na promocje, a co 5 osoba kupująca dermokosmetyki wybiera produkty do pielęgnacji włosów i pielęgnacji całego ciała.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!