Czy polskie pochodzenie produktu zachęca do zakupu? Badanie Open Research: „Patriotyzm konsumencki Polaków

Czy polskie pochodzenie produktu zachęca do zakupu? Badanie Open Research: „Patriotyzm konsumencki Polaków"

Takich dowodów sympatii do polskich produktów, jakie ma żywność (60% respondentów przekonuje do zakupu polskie pochodzenie produktu), producenci kosmetyków mogą trochę zazdrościć. W przypadku polskiej produkcji kosmetycznej wyniki przedstawiają się następująco: dla 42% badanych informacja, że kosmetyk został wyprodukowany w Polsce jest zachętą do zakupu, ale branżę kosmetyczną wyprzedzają jednak takie sektory, prócz żywności, jak banki, leki bez recepty, usługi telekomunikacyjne, meble, odzież i obuwie. To może dziwić... Niepokoić może też fakt, że niemal 1/5 badanych wskazała, że polskie pochodzenie kosmetyku zniechęca ich do zakupu.

Coraz więcej Polaków deklaruje, że „polskość” marki zachęca ich do zakupu danej marki. W roku 2016 było to 6 na 10, w 2017 już 7 na 10 badanych.

Co ciekawe, aż 61% użytkowników kosmetyków potwierdza, że ważny jest dla nich kraj pochodzenia produktu, który stosują, jest jednak małe ale...


Z Poli nie korzystamy masowo
Dane pokazują, że badani nie zawsze trafnie potrafią zidentyfikować polską markę. Z aplikacji Pola, informującej użytkowników o pochodzeniu produktów, korzysta zaledwie 15% respondentów, a to raczej niedużo w porównaniu z wysokimi deklaracjami dotyczącymi tego, że kraj pochodzenia interesuje konsumentów. Być może ufamy własnej intuicji i znajomości rynku, choć to może sprowadzać na manowce. Stosunkowo niewielu konsumentów wie, że część marek, które uważają za rdzennie polskie od lat należy do zagranicznych koncernów. Jednak w świadomości konsumentów pozostają one polskie, co wśród rodzimych odbiorców może grać na ich korzyść. Jest też kierunek przeciwny. W niektórych sektorach, np. modzie czy obuwiu, producenci specjalnie nadają obcojęzyczne brzmienie swoim markom, by te kojarzyły się, np. z włoską produkcją.

Zobaczcie, jak wygląda postrzeganie marek pod kątem tego, czy konsumenci uważają je za polskie czy zagraniczne;-) Ziaja wymieniana jest przez 83% badanych jako polski brand. Marka AA za polską postrzegana jest przez 47% respondentów. Podawany natomiast często za sztandarowy przykład sukcesu polskiego eksportu Inglot - kojarzony jest z polską produkcją tylko przez 40% badanych. Natomiast aż 46% badanych uważa Nivea za markę polską.
 



Informowanie na opakowaniach o polskim pochodzeniu produktu najczęściej zachęca do zakupu w postaci identyfikatorów „Produkt Polski” (46% wskazań), „Produkt Polski, Gwarancja Jakości” (43%) oraz „Teraz Polska” (40%). Wśród młodych najlepiej rezonuje hasło: „Produkt polski, kupując dajesz pracę”.

Jak dokładniej w badaniu wypadły  kosmetyki?
Polskie pochodzenie produktu ważne jest dla 42% badanych, co stanowi wzrost w porównaniu do ubiegłorocznego badania o 3 p.p. Jednak aż 17% odpowiedziało, że informacja o tym, że kosmetyk jest polskiej produkcji zniechęca ich do zakupu(!). Dla producentów - i krajowych i zagranicznych -  jeszcze istotniejsze może wydawać się to, że dla 35% polskie pochodzenie produktu kosmetycznego nie ma żadnego znaczenia przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów.

Z czym kojarzą się polskie kosmetyki?
Dobra jakość, bezpieczeństwo i niska cena - to główne wyróżniki polskich kosmetyków w opinii odbiorców. O dobrej jakości mówi 46% badanych, a za zdrowe, ekologiczne i bezpieczne uważa je 18% respondentów. Dla 16% istotna jest niska cena polskich produktów. Na słabą jakość wskazuje tylko 8% respondentów. 5% kupuje polskie kosmetyki, by wspierać polską gospodarkę. 4% postrzega polskie marki jako znane, tradycyjne i sprawdzone.

Ziaja, AA, Nivea, Dr Irena Eris – to w świadomości Polaków typowo polskie marki kosmetyków. Jak jednak wynika z poniższej chmury tagów, sporo marek zagranicznych część konsumentów uważa za marki polskie... Być może wpływa na to fakt, że zagraniczne koncerny mają w Polsce swoje zakłady produkcyjne i po prostu mocno wrosły w naszą kosmetyczną rzeczywistość;-)?


źródło: Open Research, "Patriotyzm konsumencki Polaków. Analiza zjawiska, porównanie wyników 2016–2017”. Badanie zrealizowano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N= 800 Polaków w wieku 15-59 lat. Badanie miało charakter ogólnopolski. Czas realizacji badania: marzec-kwiecień 2017

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi