MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Czas na zmiany - nastolatki postrzegają się bardzo źle - Dove podejmuje rękawicę, by przywrócić młodym osobom poczucie własnej wartości
Czas na zmiany - nastolatki postrzegają się bardzo źle - Dove podejmuje rękawicę, by przywrócić młodym osobom poczucie własnej wartości

Dziewczęta, piękno i pewność siebie - polska edycja globalnego badania

Raport „Dove o poczuciu piękna i samoocenie dziewcząt” to polska część badania największego opublikowanego przez Dove dokumentu naukowego analizującego poziom samooceny, pewności siebie i presji społecznej – oraz ich wpływu – na dziewczęta na całym świecie.

Aż 81% dziewcząt w Polsce nie ma wysokiej samooceny, a to właśnie pewność siebie ma bezpośredni wpływ na dziewczyny i wykorzystanie przez nich w pełni swojego potencjału, z konsekwencjami na poziomie osobistym, relacji międzyludzkich i społecznym.

Z badania przeprowadzonego w Polsce wynika, że kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele. Skutki? 8 na 10  nie angażuje się społecznie (83%). 8 na 10 cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie (78%). 9 na 10 nie będzie asertywnych i nie będzie umiało obronić swoich decyzji (89%).

Piękne mogą więcej - takie jest powszechne przekonanie

Dziewczęta kładą duży nacisk na znaczenie piękna w życiu, co sprawia, że brak pozytywnej samooceny i pewności siebie  jest znaczącym problemem. 7 na 10 dziewcząt uważa, że piękne kobiety mają więcej możliwości w życiu (65%). 57% dziewcząt otrzymuje więcej komplementów / komentarzy na temat tego, jak wyglądają, niż na temat ich wysiłków, dokonań i zasług. 47% dziewcząt uważa, że aby dobrze radzić sobie w życiu, muszą wyglądać w określony sposób. 57% dziewcząt uważa, że w dzisiejszym społeczeństwie kluczowe jest spełnienie pewnych standardów urody.

Negatywny wpływ mediów

Badanie pokazuje wzrost świadomości dziewcząt na temat roli, jaką media i media społecznościowe odgrywają w kształtowaniu norm piękna. Dziewczęta coraz częściej kwestionują ideały piękna, które widzą w mediach, ale wciąż wskazują na brak szerokiej reprezentacji piękna i kobiecych typów ciała w mediach, która pozwalałby czuć się komfortowo. Dziewczęta zdają sobie sprawę z negatywnego wpływu mediów tradycyjnych i społecznościowych na kreowanie ideałów piękna. 7 na 10 dziewcząt uważa, że media i reklama wyznaczają nierealistyczne standardy piękna, których większość nigdy nie osiągnie. 4 na 10 dziewcząt uważa, że media społecznościowe zwiększają presję, aby ludzie wyglądali w określony sposób.

Globalny raport

Globalny raport Dove o poczuciu piękna i pewności siebie wśród dziewcząt to pierwsza tego typu inicjatywa, która pozwoliła zbadać w jaki sposób dziewczęta oceniają swoje ciało, jak kształtuje się ich pewność siebie i jakie czynniki wywierają na nich presję. Marka przebadała 5 165 dziewcząt w wieku 10-17 lat, z 14 krajów świata, często po raz pierwszy przeprowadzając tak wnikliwą analizę na danym rynku. Jako wynik otrzymano najbardziej kompleksowe badanie rynkowe o tej tematyce w historii Dove.

Wyniki badania pokazały, że brak wysokiej samooceny własnego wyglądu to poważny problem, który dotyka ponad połowy (59%) dziewcząt na całym świecie.

Raport ukazuje też wyraźną, silną zależność między oceną własnego wyglądu, a ogólną pewnością siebie, zadowoleniem z życia i chęcią podejmowania życiowych wyzwań!

Skala problemu jest zróżnicowana – w niektórych krajach stan oceniany jest jako krytyczny, w innych wymagający podjęcia pilnych działań. W żadnym z krajów badanie nie pozostawiło wątpliwości co do tego, jak ogromną rolę odgrywa ocena własnego wyglądu w kształtowaniu samooceny, a tym samym późniejszego życia dziewcząt.

Polskie wyniki są przerażająco smutne. Młode Polki mają bardzo niską samoocenę – źle postrzega się aż 83% nastolatek i jest to drugi wynik na świecie – po jeszcze bardziej krytycznych wobec siebie młodych Japonkach!

Presja atrakcyjności

Połowa wszystkich dziewcząt (53%) na całym świecie przyznaje, że czuje presję, by być piękną. Ten czynnik ma największy wpływ na ich ogólne zadowolenie z życia. Na drugim miejscu, znajduje się presja osiągania dobrych wyników w nauce. 7 na 10 dziewcząt (65%) z niską samooceną wyglądu ma gorsze zdanie na swój temat po lekturze magazynów ze zdjęciami „pięknych dziewcząt”, problem ten dotyczy zaledwie 2 na 10 (16%) dziewcząt z wysoką samooceną. 7 na 10 dziewcząt (74%) z niską samooceną wyglądu czuje presję, by być piękną, w porównaniu do 5 na 10 (48%) dziewcząt z wysoką samooceną. Odczuwanie presji by być piękną, występuje w każdej grupie wiekowej. Odczuwa go 5 na 10 (49%) dziewcząt w wieku 10-13 lat i 6 na 10 (55%) dziewcząt w wieku 14-17 lat.

Dziewczęta widzą potrzebę zmian i chcą zmian! Dzięki mediom społecznościowym coraz więcej z nich łamie klasyczne definicje piękna i zauważa wartość, jaką jest czas dedykowany sobie samej. 7 na 10 dziewcząt (70%) zgadza się, że zbyt często piękno utożsamiane jest ze źródłem szczęścia. Połowa dziewcząt (50%) czuje się swobodniej, nawiązując kontakty z ludźmi online.

Co istotne, prawie wszystkie dziewczęta (82%) na całym świecie uważają, że w każdej dziewczynie jest coś pięknego – to bardzo pozytywny znak.

Lekcja pewności siebie

Niezadowolenie z własnego wyglądu i związane z tym lęki uniemożliwiają młodym ludziom rozwój i bycie najlepszą wersją siebie samego, co negatywnie wpływa na ich zdrowie, relacje z rówieśnikami, wyniki w nauce i wybory życiowe. Kiedy młodzi ludzie wycofują się z życia społecznego i nie wykorzystują swojego potencjału, traci na tym całe społeczeństwo. Podczas warsztatów klasowych chcemy pokazać uczniom – zarówno dziewczętom jak i chłopcom – że pewności siebie można się nauczyć. I takie lekcje odbędą się w całej Polsce (więcej na ten temat piszemy tutaj).

 

Więcej informacji: www.dove.com/pl/dove-self-esteem-project

O raporcie
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję badawczą Edelman Intelligence, z siedzibą w Londynie. W lutym i marciu 2018 r. agencja badawcza Clue Lab na zlecenie marki Dove zrealizował badanie również w Polsce. Wzięło w nim udział 400 dziewcząt w wieku 10-17 lat. Łącznie Edelman Intelligence odbyło rozmowy z 5,165 dziewczętami w wieku 10-17 lat z 14 krajów: Indii, USA, Wielkiej Brytani i Irlandii Północnej, Brazyli, Chin, Japoni, Turcji, Kanady, Niemiec, Rosji, Meksyku, RPA, Australii oraz Indonezji. W 2018 r. do grupy krajów biorących udział w raporcie dołączyła Polska.
# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!