MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Czas na marketing wartości
Czas na marketing wartości

Prawie dwie trzecie konsumentów na całym świecie woli kupować towary i usługi od firm, które kierują się wartościami etycznymi i wspierają szczytne cele - wynika z globalnego badania Accenture przeprowadzonego wśród blisko 30 000 osób z 35 krajów.

Podobnego zdania jest aż 62% konsumentów z Polski, a 56% oczekuje, by firmy zajmowały stanowiska w ważnych dla nich sprawach.

Firmy, które deklarują cele wykraczające poza swoją ofertę sprzedażową i wykazują zaangażowanie na rzecz ich osiągnięcia, mają większe szanse przyciągnąć klientów i osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku.

Marka powinna istnieć po to, by projektować i odzwierciedlać pozytywny wpływ, jaki mogą wywierać produkty i usługi, które ją reprezentują, na życie ludzi. Przejawia się to poprzez namacalne doświadczenia, które marka tworzy. Cel pomaga kierować działaniami wokół marki w taki sposób, by zachowywała ona autentyczność, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza dzisiaj, gdy wartości marki mogą przeważyć nad jej funkcjonalną korzyścią dla konsumentów. Głosy konsumentów mogą zmienić finansową trajektorię firm. Konsumenci są obecnie kimś więcej niż tylko kupującymi, postrzegają siebie teraz jako współtwórców marki – mówi Jarosław Chudziak, wiceprezes zarządu Accenture w Polsce.

Konsumenci wybierają marki, które podzielają ich wartości

65% konsumentów na świecie i 63% z Polski twierdzi, że słowa, wartości i działania liderów firm mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Co istotne, pozostawanie marką neutralną, która nie ujawnia, jakie wartości za nią stoją, wcale nie jest w tej sytuacji bezpiecznym rozwiązaniem. Konsumenci porzucają takie marki na rzecz tych, które reprezentują bliskie im wartości.

Aż 62% konsumentów na całym świecie (56% w Polsce) chce, aby firmy zajęły stanowisko w ważnych dla nich sprawach społecznych, kulturalnych, środowiskowych lub politycznych.

Według badania Accenture, na decyzje zakupowe polskich konsumentów – poza ceną i jakością – istotny wpływ mają m.in. tworzenie przez firmę dobrych warunków pracy, personalizacja kontaktów z klientami, innowacyjność, walka z zanieczyszczeniem środowiska, a także transparentność w zakresie pozyskiwania surowców i materiałów.

Od spadku sprzedaży po bojkot

Spadek zaufania konsumentów może mieć poważny wpływ na konkurencyjność organizacji i jej potencjalne przychody. 53% konsumentów krytykuje firmę, gdy są rozczarowani treściami, które komunikuje bądź postawą w ważnej dla nich sprawie społecznej. 47% przestaje korzystać z jej usług bądź kupować jej produkty. 17 proc. nigdy nie wraca – takie są wyniki Global Consumer Pulse.

Konsumenci wierzą w to, że swoimi opiniami i działaniami mogą skłonić firmę do zmiany jej podejścia. Aż dwie trzecie respondentów uczestniczących w globalnym badaniu uważa, że ich indywidualne akcje protestacyjne, takie jak bojkot firmy lub wypowiadanie się w mediach społecznościowych, mogą mieć wpływ na postawę przedsiębiorstwa.

Polscy konsumenci w sytuacji rozczarowania postawą danej marki w kwestiach społecznych zazwyczaj wyrażają swoją opinię w gronie znajomych (53%), rzadziej w social mediach (29%). Stosunkowo często taka sytuacja odbija się na ich decyzjach zakupowych – 47 proc. deklaruje, że przestaje kupować produkty bądź usługi danej marki.

Żyjemy w epoce mediów społecznościowych, które w błyskawicznym czasie powielają opinie o firmach i markach, wpływając tym samym na ich reputację. Jeśli firma postępuje niespójnie, zostanie to momentalnie wykryte i nagłośnione. Zły szum na pewno jej nie służy. Zdaniem Chudziaka w sytuacji, kiedy firma zarówno deklaratywnie promuje pewne istotne z punktu widzenia konsumentów wartości i rzeczywiście kieruje się nimi w swojej działalności, może osiągnąć dużo więcej niż poprzez jakąkolwiek reklamę.

Co jest naprawdę ważne – to trzeba wiedzieć i … mocniej angażować konsumentów

Jak twierdzi Bill Theofilou, starszy dyrektor zarządzający w Accenture Startegy, cel to coś więcej niż tylko reagowanie na bieżące problemy - chodzi o prawdziwe i znaczące zaangażowanie w przestrzeganie ważnych wartości, które są istotne dla konsumenta, takich jak zdrowie i dobre samopoczucie, naturalne składniki, ochrona środowiska i więzi rodzinne. Firmy mogą, a nawet powinny włączyć klientów we współtworzenie nowych produktów i usług, proponować im wspólne inicjatywy lub partnerstwa.

Dove dobrym przykładem wymienionym w raporcie

Doskonałym przykładem marki zaangażowanej w realizację celu społecznego jest Dove. Dlaczego? Ponieważ jej misją jest coś więcej niż sprzedaż mydła i produktów higienicznych. Dove wykorzystuje swoją markę, aby podnieść poczucie własnej wartości dziewcząt na całym świecie.

Niskie poczucie własnej wartości jest ogromnym problemem dla kobiet. Dove powołał program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny”, który realizuje misję poprawy samooceny kobiet nieprzerwanie od 2004 roku, a niedawno uruchomiono pierwszą polską edycję tego światowego projektu – mówi Katarzyna Zalewska, business startegy manager w Accenture Polska.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!